onsdag 19 januari 2011

Handsydda lampskärmar

Har varit i lampaffären och införskaffat en lampskärm. Kände till en affär som sålde lampskärmar från Armaturfabriken Atena i Sollebrunn, men trodde inte att jag skulle bli så såld att det skulle bli ett omedelbart köp. ..Är vanligtvis av den mer eftertänksamma sorten, som vill "tänka över och komma åter"..

En vacker och rejäl pjäs, som mäter 23cm i diameter och 48cm i höjd, stoltserar nu som skärm till min gamla IKEA-fot.

En bild ovanifrån också, så det finaste arbetet får synas =)

Läser på kvittot att "Atena strut vit" heter modellen och tycker att priset 399Kr inte var så farligt för ett riktigt hantverk - handsömnad med traditioner tillbaka till 1935. Betalar gärna lite mer för att låta traditioner leva vidare.. Tror min skärm är en modell från 1950-talet eftersom många lampor var strutformade då, men vet inte säkert.. Någon som vet?

...och så lite fler bilder, från fabriken bl.a..
 
Lite ögongodis :)


Fabriken i Sollebrunn


Ps. De gör lampskärmar till S-lampan också!


4 kommentarer:

  1. Har letat och letat efter en sån skärm och hittade din sida efter mycket googlande, lyckas dock inte få tag på Armaturfabriken via deras hemsida! Minns du vad affären du köpte din skärm i heter?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Hej Fanny,

    Tack för din kommentar! Jag har köpt skärmen på Elhörnan i Vänersborg. Se länk till deras Facebook-sida: http://www.facebook.com/Elhornan

    Annars kan jag sälja dig min lampskärm för 200Kr (halva priset) om du är intresserad. Den är i fint skick och mäter 23cm i diameter / 48cm i höjd. Färgen är vit!

    Hälsningar
    Therése

    SvaraRadera
  3. Åh, jag köper jätte gärna skärmen av dig!
    Maila mig på fanny_sandberg@hotmail.com så får vi byta adress och kontonummer och sånt!

    SvaraRadera
  4. Hej, Vad roligt! Då mailar jag dig det du behöver veta! :-)

    SvaraRadera