söndag 2 januari 2011

Semi pendel

Ibland vet man inte om att man har fyndat.. Visst var jag glad när jag köpte den här lampan, snygg design tänkte jag och la ner den i kundkorgen på en loppis. En trollhatt såg den ut som och fick heta så... Trodde den var en IKEA-lampa från 70-talet...

Tills igår, när jag bläddrade förstrött i Elle interiör och ramlade på en annons från GUBI som visade en pendellampa, precis som min, fast i gult. Ut på nätet bar det! Googlade och sökte och snart så stod det klart. Lampan var och är ett loppisfynd =)

Design Claus Bonderup och Torsten Thorup 1967 Danmark


Ps. IKEA tillverkade kopior på dessa lampor. IKEA-kopia har en lös topp. Orginalet är helgjuten i toppen, samt smalnar av mer i toppen. Det finns även fler kopior (andra tillverkare) i omlopp så kolla noga innan du köper. Det kan finnas etikettrester kvar, tex.



Bilderna är lånde av danska LYS (http://www.lys-vintage.com/) som är en bra infokälla för just lampor (just nu säljer de tyvärr inget original av Bonderup & Thorup)

4 kommentarer:

  1. ÅÅåååhhh vad jag vill ha tag i en exakt sån SEMI-pendel, vit och allt. Hade en som var köpt på IKEA som min exsambo tyvärr behöll (han har säkert oförstående dumpat den på någon loppis... ). Måste bara informera om att min IKEAvariant inte hade någon lös del i toppen och smalnade av tight mot den tygklädda kabeln... Inköpspriset var 399 kr ny... Suck!! Du kan inte tänka dig att sälja din semipendel? :)

    SvaraRadera
  2. P.s Ikea äger patentet för semilampan även om det är dansk design...

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är de fina trollhattarna =) Jaså det hade inte IKEA-n.. jag menar, lös del upptill. Kanske har jag fått fatt i felaktig info.. Jag ska kolla upp det, tack =)) Tyvärr har jag inte tänkt sälja min lampa, men hoppas att du får tag på en! ..ja för det är ju inte så att man kryper och frågar sin exsambo om man får köpa precis.. ;-)

    SvaraRadera