söndag 3 april 2011

På loppisjakt i Köpenhamn...

Letade efter loppisar, då jag var i Köpenhamn nu i helgen. Insåg att det inte var så enkelt att hitta bra sådana just vid den här tiden på året (de bästa är visst utomhus, under varmare delen på året), men besökte några mysiga antikaffärer och andra butiker.. Här kommer en liten lista på de butiker jag besökte och som är väl värda ett besök :)

Träffade på en trevlig dansk dam i henns lilla antikaffär, en trappa ner. Butiken hade ett fint urval av dansk design från 50-talet och framåt. Jag fick en pratstund och köpte ljus till mina nagelljusstakar (inte originalljusen, men passar bra). De kostade inte mer än 20DKK för 10st. Danish classic heter affären och ligger på Bredgade 16, nära Nyhavn. I dessa kvarter ligger även fler antikaffärer, designbutiker och konstgallerier. Ett lite mer kulturellt inriktat område, för den som är intresserad av det...

Retro villa är ingen antikaffär, men de säljer de underbaraste vintagetapeter och det i mängder. Jag tittade mest för det var dyrt att handla.. Enstaka rullar kostade 500DKK, men fanns också på metervara för 100DKK eller ett hopplock av stuvbitar i påse för 99DKK. Misstänker att det är ett mecka för den scrapbookinginbitne och de hade fina tapeter för barnrummet. Butiken ligger på en bra "strosar-gata", Badstuestaede 17.
Tapetlager...








Retro vila
I butik Anne Tine ville jag stanna länge och helst ta med mig saker hem (saker som var förstora och skulle varit omöjliga att släpa på längs Köpenhamns gator...) En antikaffär som säljer saker med charm och patina. Vill gärna dit igen. De hade bl.a. danska bolsterkuddar, antika i olika randiga tyger för bara 175 DKK och söta hattstockar i olika storlekar för 375-450DKK. Anne Tine´s butik ligger på Istedgade 45 i Vesterbro, där det också ligger fler antikaffärer och även ngn loppis. Hon har tyvärr ingen hemsida till sin butik.

Stod och tryckte näsan mot skyltfönstret på Galleri 14 på Larsbjornsstraede 14, innan jag vågade mig in. Kändes lite fint och dyrt och det var det, men väl värt besöket, när jag väl vågat mig in. Lokalen är tvådelad, i en källarlokal och en lokal som ligger en trappa upp ifrån gatan. Du får be innehavaren om lov att besöka bägge lokalerna, som då låser upp. Området och gatan som butiken ligger på ger en mysig promenenad!

Industrilampa













Så lägligt placerad på Silkegade 7, ligger butiken Straek & boej. Hade precis ätit lunch i närheten och var påväg förbi, när jag råkade kika in i skyltfönstret och såg skorna av silke.... Kom därifrån, en påse tyngre, med ett par indansade (använda) ballerinaskor :-)
En korg ballerinaskor..




1 kommentar:

  1. Skall du till Köpenhamn igen så kolla in Ravnsborggade. På den gatan och runt omkring ligger ca 30 antikaffärer.

    SvaraRadera