måndag 17 januari 2011

Keramik i sgraffitoteknik

Jag har länge varit förtjust i en bordslampa i keramik som min moster äger. Den ser ut att vara en av de klassiska från Tilgmans keramik av Marian Zawadsky med signeratur "MAZ" eller "Marian", men jag har aldrig lyft på den och kikat under (har varit förtjust i smyg.) .. Min moster har haft sin länge.., säkert tillverkad på 1950-talet (läser att tekniken infördes 1953 på Tilgmans då Marian anställdes) ... Se bild på liknande lampor (bilden är lånad av Lauritz.com) som är tillverkade på början av 1960-talet.


Nu har jag kommit över något liknande. En vas gjord med samma teknik (sgraffito) från Alm´s keramik i Göteborg, signerad V.77 och L med en krona över (se bild). Misstänker att konstnären är Edit von Löwenhielm. Kanske är det en hjälm och inte en krona över L:et..?

Som ni ser föreställer motivet en flicka och tulpaner (vilket är mer jag) och liknar lite ett verk jag har sett av Ninnie Forsgren. Har nu lyckats lista ut att de båda arbetade ihop på Alm´s under 1960-61 och kanske är det så att de inspirerades av varann..? Ninnie Forsgren´s alster är signerade med NIE eller Ninnie.   

Ps. Min vas är tyvärr lite naggad i kanten, men å andra sidan var den ju billig just därför.. =) 


Om du undrar över signaturer mm, här är en riktig bibel: Signaturer.se och hittar du inte svaren på den sidan så har de samlat en bra länksida..

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Råkade hamna på din sida i jakt på lampskärm till min nyfyndade lampfot! Gissar att den skulle göra dig grön av avund... ;) en Tilgmans...

    Grattis till en fin, trevlig och inspirerande blog!

    Mvh

    Johan i Örebro

    SvaraRadera
  2. Hamnade här efter att jag hittat länken till Atena lampskärmar. Har en Tilgman kopa som ska få en ny skärm!

    SvaraRadera
  3. De gör verkligen bra skärmar på Atena så jag tror du kommer bli nöjd! Ps. Om man har en gammal original-skärm vars tyg blivit dåligt så byter Atena tyg! /Roligt att du hittade dit :-)

    SvaraRadera