tisdag 28 december 2010

På upptäcksfärd i Berlin

Var i Berlin i höstas och vill gärna dela med mig av mina upplevelser av design, konst & kultur där, en häftig stad som jag vill gärna besöka igen..

Det blir en följetong, så håll utkik men här först ut kommer lite designklassiker att sukta efter. För design, modern som äldre finns i mängder i detta designens mecka...

Stol och bord från 1950-talet i stål och plast. Så retro - stolen skulle jag vilja ha!

"The Egg" design Arne Jacobsen 1958 / Fritz Hansen. Såldes här i en inredningsbutik för 4.600 €, med fotpall kostade den 5.000 €

Denna stol vet jag inget om, men tydligen välkänd designer - någon som vet vem som gjort den och årtal?

 "Svanen" design Arne Jacobsen 1957-58 / Fritz Hansen. Såldes i samma butik som "Ägget" för 2.600 €

2 kommentarer:

  1. Vad kul att se det tyska 50-tals-setet! Känner igen designerstolarna, men kan inte placera dem. Om idealfrågan på min blogg: Din gissning om mjölet låter ju rimligt. Om du lägger ut en bild och frågan på din blogg så länkar jag till det inlägget.

    SvaraRadera
  2. Ja undrar vad det kan vara för stolar... Jag tycker de känns 60-tal, men kan lika gärna vara senare.

    Jag har lagt upp bilderna på IDEAL-lådan och så en bild på REDA´n också så du får kika =) Hoppas vi får napp! /Tack Eli!

    SvaraRadera