söndag 9 januari 2011

♥ Aprikoskaka & loppisfynd

I går skulle jag ha kalas och behövde en kakform för att baka kaka. Efter alla charmiga bakprogram alá Laila i köket så var jag bara tvungen att hitta en riktig bakform. En gammaldags sockerkaksform skulle ge en fin form till min aprikoskaka var tanken... Så iväg till loppis bar det i sista minuten.

Jag hittade inte det jag letade efter, utan en enkel vanlig form fick det bli. Däremot fyndade jag en massa andra fina saker på vägen mot kassan =)

Ps. Kakan blev smaskig ♥ (tror jag för brorsonen tog om tre ggr.. men han kan också ha gillat grädden som var till:)
Den hjärtformade mattpiskan och den röda londonbussen var bästa fynden

Recept på Aprikoskaka:
50g smält smör
50g brunt socker (ca 1/2 dl)
1 burk aprikoser (400g utan spad, går bra med persikor)
2 ägg
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1/2 dl vatten (kokt, varmt)

Lägg halvparten av smöret i formen (1 1/2 l form) = smöra och strö brun farin i botten av formen o runt kanterna. Lägg aprikoserna tätt i formen.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjöl, vaniljsocker, bakpulver, vatten  och resten av smöret.
Baka i ugn 175 grader i 40 minuter. Prova med en sticka!

Vänd formen på ett fat och servera med grädde till. Gott med en skvätt starkt i också, tex ngn likör.
Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar