lördag 19 mars 2011

Manhattan

Har fått ett hedersvärt uppdrag av min mamma. ..Att skaffa information om hennes gamla prydnadssaker. Det är ju min favoritsysselsättning, men känner mig hedrad som sagt.

En favorit är den här vasen. Tycker inte om färgen lila, men formspråket =)


Design av Berit Ternell, "Manhattan", Uppsala Ekeby 1971. En klurigt designad vas som är flera vaser i en. Hm.. Manhattan.. (smakar på namnet) ..man kan anta att den föreställer en grupp skyskrapor.

Tänk vad den lilla världen, från när man var liten, kan öppna sig och bli så mycket större.. Blommor i en skyskrapevas som stått där hemma.. Hade mamma köpt den, så hade jag undrat, men hon fick den i present av en kusin.

Läs mer om formgivaren Berit Ternell på denna länk, där jag också har lånat ovan bild: http://www.upsala-ekeby.com/gallery_341.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar